Řada microbrandů se zrodila z vášně, nicméně ta samotná nestačí, cesta samotných produktů na trh je pro mnoho nadšenců dost trnitá. Však to také mnozí ani nezvládnou. Co považují na své cestě s vlastní značkou za to nejtěžší, nám prozradili majitelé značek na loňském ročníku Micro Praha.
Pro někoho je těžké jen vytvořit hodinky přesně takové, jaké si je představuje, pro jiného nastává složitější fáze při prodeji. Svět malých hodinářských značek je plný příběhů, které jsou ukázkou překonávání překážek a výzev. Ukazují to i příklady příběhů značek z loňského veletrhu.
Komunikace se zákazníky
Tak třeba srdečný, velmi znalý a opravdu upovídaný majitel značky Gavox Michael Happe si užívá komunikaci se zákazníky. „Zbožňuju ty konverzace. Rád poznávám ty, kdo mé hodinky kupují. Než hodinky odešlu, snažím se vždy zákazníkovi zavolat,“ říká Happe, který si očividně přítomnost na veletrhu Micro Praha 2023 užil. „Nejtěžší bylo řešení chyb. Dnes vím, že si musím kompletaci hodinek v továrnách osobně pohlídat. A naučil jsem se, že s dodavateli a manufakturami musím mít dobré vztahy, užít si s jejich zástupci i trochu toho volného času. Komunikace je klíčová,“ říká Happe.
To Eric Yeh, který stojí za značkou Havaan Tuvali vlastně něco takového neřeší. Používá nová pouzdra, která ale ležela u dodavatelů ve skladech desítky let. A k nim si sám vyrábí originální ciferníky, při tvorbě hodinek se tak spoléhá pouze na sebe a svůj um. Nejtěžší je pro něj samotný prodej. Nepomáhá mu v tom to, že je introvert. „Já mám prostě rád hodinařinu, jsem introvert, doma klidně zůstanu celý týden a nemusím nikam ven, jsem jen ponořen do hodinek. Marketing a prodej jsou pro mě těžké disciplíny. Mám rád akce, jako je tato, ale jsou dny, kdy bych nejraději prostě zůstal doma a s nikým nemluvil,“ vysvětluje.
Různý přístup, různé výzvy
Oba zmínění pánové se na své značky plně soustředí. Wolfgang Heinrich má ke své značce Heinrich trochu jiný přístup. Firmě, kterou založil před více než čtyřmi lety, se totiž stále věnuje ve volném čase, živí ho jiná práce. Přesto ví, že značka musí nějak fungovat a potřebuje růst. „Snažím se hledat ve výdajích na marketing a na nové modely určitou rovnováhu. Když totiž utratím moc za propagaci, nezbydou peníze na nové hodinky a to není dobře. Nicméně i investice do marketingu jsou potřeba,“ zmiňuje Heinrich pro něj nejsložitější stránku fungování firmy.
Různé značky ovšem čelí opravdu různým výzvám. Třeba finští Jurmo museli vymyslet, jak při širokých možnostech individualizace své zákazníky správně nasměrovat. Zástupci značky Vandaag zase hodně řeší to, jak zachovat identitu značky v době, kdy zákazníci často chtějí jednoduchý design za dostupnou cenu. A Lennart Buiks, majitel značky Subdelta, se zase musí extra soustředit na vztahy s dodavateli: „Všechny součásti mých hodinek jsou vyrobené na zakázku. A jelikož jsem malá značka, je velmi obtížné vše u všech dodavatelů správně zorganizovat, zařídit, aby součásti byly včas,“ říká.
I letos se na Micro Praha objeví značky, které čelí různorodým výzvám. U anOrdain návštěvníkům jistě rádi vysvětlí, jak obtížné je smaltování ciferníků, u Formexu vám jistě rádi popíší svá jedinečná technická řešení a Martin z Martin Design Watches Studio vám určitě rád popíše vznik nápadu s netradičním využitím poměrně tradičního strojku Myiota. Zastavte se.