Rubriky
Novinky

Micro Praha: Jak se budují (staro)nové značky hodinek?

Veletrh Micro Praha se blíží. Letos na něm potkáte přes padesát hodinářských značek, z nichž některé patří k velmi tradičním, jiné ale vznikly teprve nedávno. Řada značek se po roce do Prahy vrací a jejich zástupci nám vloni prozradili víc o původu svých dítek.

I mezi malými značkami najdeme takové, které mají skutečně dlouhou tradici. Příkladem je třeba Hanhart, značka, která se po roce na Micro Praha vrací. Kořeny značky sahají do roku 1882. Dodnes však zůstává nezávislou a ve světě hodinařiny spíše menší firmou. To znamená, že musí neustále bojovat o přízeň zákazníků a hledat cesty k tomu, jak zaujmout.

Tradice neznamená jistotu

Zlomový byl pro Hanhart rok 2014, kdy firmu koupili noví němečtí majitelé. „Od základů jsme změnili způsob práce. Já se například zbavil vlastní kanceláře a pracuji po boku kolegů. Změnili jsme i model distribuce a cenovou politiku. První roky pak byly obtížné. Neříkám, že jsme měli namále, to ne, ale nastartování růstu nebylo jednoduché,“ říká Simon Hall, který pro Hanhart pracuje od roku 2007 a v roce 2014 se stal CEO společnosti.

To třeba německá Circula sice nemá historii sahající do předminulého století, ale značka má kořeny v roce 1955. Od roku 2018 ji vede Cornelius Huber, třetí z generace Huberů, rodiny, která stála u zrodu značky a dodnes jí značka patří. Cornelius původně pracoval v energetice, ale nakonec se vrátil k rodinnému podniku. „Táta chtěl jít do důchodu, žena byla těhotná a já toužil po změně. Byl to takový moment ‚teď, nebo nikdy‘,“ říká Huber. Značku se rozhodl proměnit. Do té doby totiž působila téměř výhradně v německých klenotnictvích, Huber ji přivedl do on-line světa k širšímu publiku.

Mladé a rozvážné

To třeba značka Heinrich vznikla v roce 2020. „Už dvacet let sbírám hodinky. Toužil jsem vytvořit něco vlastního. Chtěl jsem vytvořit hodinky podle sebe, takové, které by se mi líbily. Inspirované sedmdesátými léty, dobou, kdy jsem se narodil,“ říká zakladatel a majitel Wolfgang Heinrich. V roce 2020 tak se svým projektem vyrazil na Kickstarter a uspěl. Od té doby připravuje v podstatě každý rok jeden nový model. „Mám stále jinou hlavní práci, to mi dává určitý klid a svobodu v tom, že se nemusím tak soustředit na komerční úspěch. Dál mohu dělat hodinky podle sebe a růst pomalu,“ říká Heinrich.

Velmi neobvyklou kombinací tradice a všeho nového je značka Havaan Tuvali. Její autor Eric Yeh se před patnácti lety rozhodl opustit svou původní práci a vyučil se hodinářem. Pak se věnoval opravám hodinek, ale asi před devíti lety se rozhodl zkusit něco vlastního. „Začátky ale byly krušné a někdy před čtyřmi lety jsem zvažoval, že toho nechám. Naštěstí se mi ale podařilo narazit na známého, který měl v továrně před desítkami let vyrobená pouzdra, která původní zákazníci nikdy neodebrali. A přišlo mi, že bych to s nimi mohl zkusit. Naučil jsem se vytvářet vlastní ciferníky, sehnal historické strojky a začal dávat dohromady nové hodinky s vintage nádechem,“ popisuje Yeh průlom.

Letos se na Micro Praha chystají i další malé značky s větší či menší tradicí. Těšit se můžete třeba na Aristo s tradicí od roku 1907, vrací se i Laco, které v oboru působí od roku 1925. K „čerstvé krvi“ patří například objev letošního roku MD Watches, chybět nebudou ani vcelku známé značky jako Vario, Serica nebo anOrdain.

Značky, které potkáte na letošním ročníku Micro Praha
Značky, které potkáte na letošním ročníku Micro Praha