Původně jsem si představoval, že pauza k další recenzi bude delší. A také jsem měl rozpracované úplně jiné hodinky. Ale člověk míní…
Udělat si radost pro dobrou věc
Asi stejně jako většinu českého hodinkového rybníčku mě v sobotu ráno probudila zpráva o vykradení pražského ChronoShopu. Obchodu, ke kterému mám velmi blízký vztah. Kromě toho, že jsem tu vybral a koupil před lety své vůbec první mechanické hodinky Archimede Outdoor Sport, tak se s Kubou dobře známe a já celou událost beru velmi osobně.
Když jsem se ptal jak pomoci, řekl mi Kuba, že nejlepší je koupit nějaké skladové hodinky. Vybral jsem, jak titulek napoví, bronzovky od Orisu. Ještě než se k nim dostanu blíž, bych rád zmínil, že v ChronoShopu vymysleli ještě další možnost, která jim pomůže překlenout nelehké období a to nákup dárkových poukazů. Takže pokud vám není lhostejný osud jednoho malého pražského hodinkového butiku, nebo prostě jen máte chuť nakupovat, hurá do toho.
Moderní pilotky v bronzu
Před časem se s bronzovými hodinkami doslova roztrhl pytel. Každá značka musela mít svůj patinující model. Na koho byl drahý bronz, ten vyráběl alespoň z mosazi. Nejdříve se začaly objevovat potápky a námořní modely, ale později se přidaly hodinky všech druhů a kategorií, pilotky nevyjímaje.
Zatímco u divers zůstal Oris věrný tradici, když v bronzu představil v rámci limitované edice Carl Breasher svůj retro model Divers Sixty-Five, pilotky pojal výrazně moderněji. Do bronzového pouzdra přetavil své Big Crown ProPilot Big Date. Mimochodem tradiční, lehce vinatage pojetí zůstává i u ostatních bronzových modelů Orisu, dámských Sixty-Five i Big Crown Pointer Date. Pilotky tak zůstávají se svým modernějším stylem osamocené.
Hrany kam se podíváš
V celé řadě ProPilot ukazuje Oris, že pilotky se dají pojímat i bez odkazu na druhoválečné letecké hodinky. Moderní pouzdro osvěžují ostré hrany nožek a zkosený motiv mincové lunety. Stejný motiv se potom opakuje i na dýnku. Průměr pouzdra je 41 mm a má velmi krátké nožky, takže sedí dobře i na menší ruce. Díky rozumné výšce 12,6 mm a mírnému prohnutí se jedná o vyloženě pohodlné hodinky.
Pouzdro je celé broušené včetně lunety a už teď se těším, jak se bude aktuální krásně červenozlatá měnit s postupující patinou. Na šroubovací korunce opět najdeme motiv drobných zářezů. Díky tomu se nejen dobře drží, ale krásně ladí s lunetou. Celkově je mírně oversized, jak se patří na letecké hodinky a ze strany od pouzdra nemá žádnou ochranu.
Dýnko je nerezové s průhledem, takže nehrozí zašpinění zápěstí od patinujícího bronzu, to je jednoznačné plus.
Nekompromisní čitelnost
Pro pilotní hodinky je typická dobrá čitelnost a v tomto ohledu bronzovky plní úkol na jedničku. Na černém ciferníku jsou dostatečně velká aplikovaná čísla vyvedená v bílé Superluminově. Tady musím Oris pochválit, že se nepokusil klasicky o pseudopatinu, která by se k bronzovému pouzdru nabízela. Výrazné, moderně pojaté číslice jsou naopak skvělým kontrastem ke zlatavému pouzdru a i díky nim působí hodinky svěžím dojmem. Minutové indexy jsou pak bez lumi v barvě bronzu.
Moderní jsou i ručky, které jsou černé a mimo lumi vrstvy splývají s ciferníkem. Jsou dostatečně dlouhé, jak to mám rád. Ostře řezaným tvarem bez kudrlinek opět hodinky příjemně oživují. Hezkým detailem je bílý konec jinak černé vteřinovky, který tak zdánlivě pluje nad minutovými indexy. Luminiscence je slušná. Úrovně Seiko potápek sice nedosahuje, ale nejen že jsou hodinky čitelné celou noc, lumi stačí i na mé oblíbené „rosvícení ciferníku“ při přechodu ze světla do stínu.
Big Date bez big date
Srdcem hodinek je kalibr Oris 751, postavený na Sellitě SW 220-1. Tedy klasický automat s 38 hodinovou rezervou a datem. Tady nás Oris trochu klame názvem modelu, protože pod Big Date si většina hodinkových fanoušků představí složitější komplikaci, kde je datum neseno na dvou nezávislých discích a číslice tak mohou být skutečně velké.
V minulosti bylo big date typické pro hodinky vyšších tříd, ale v posledních letech se dostalo i do relativně běžných modelů. Najdeme ho třeba u Certiny DS-1 Big Date. U Orisu jde ale pouze o mírně zvětšený datumový disk a okénko datumu. Upřímně řečeno, nemít to ProPiloty v názvu, ani si toho nevšimnu. Průhled nám stroj ukazuje v celé nahotě. Nejsem příznivcem průhledů na základní kalibry, tady mě s ním trochu smiřuje jen typicky orisovský červený rotor, ten jsem zatím neměl.
Připoutejte se prosím, odlétáme…
Skvělou práci naopak Oris odvedl u řemenu a spony. Řemen je bombírovaný khaki canvas s mírně kontrastním prošitím. Ze spodní strany je podložený kůží. Už od počátku je příjemně měkký, krásně obepíná ruku a nedře. Je to jeden z prvních řemenů na nových hodinkách, za který nemám okamžitě potřebu hledat náhradu. Až časem chuť na změnu přijde, budou myslím hodinky skvělým kandidátem na strap game. Rozteč nožiček je klasických 20 mm a celkové barevné ladění hodinek přímo vybízí k hledání „té spravné“ kůže.
Největší parádou je ale spona. Ta je ve stylu spon leteckých bezpečnostních pásů a i když ji už znám z modelu ProPilotX 400, musím si s ní pořád hrát. Spodní strana spony je opět z oceli, takže nehrozí kontakt bronzu s pokožkou. Horní strana je pak stejně jako pouzdro bronzová, s logem Oris a nápisem lift. Spona je po řemeni volně posuvná, nastavení je intuitivní a je tak možné opravdu přesné usazení hodinek na zápěstí.
Bronzové pilotky od Orisu asi nejsou hodinkami první volby pro někoho, kdo hledá jediné univerzálky na každodenní nošení. Ale pokud máte náladu na změnu, chuť vyzkoušet bronz a pilotky trochu jinak, nabízí Big Crown ProPilot Big Date Bronze dost velkou porci legrace.